Hemoroidy tzw. żylaki są strukturami naczyniowymi położonymi w kanale odbytu. Tkanki te pomagają, m.in. w defekacji i występują naturalnie w organizmie człowieka. Chorobę hemoroidalną określa się zwykle się w skali czterostopniowej. Kiedy ma się do czynienia ze stopniem zaawansowanym?

Choroba hemoroidalna w zaawansowanym stopniu dzieli się na trzy etapy:

• II stopień – hemoroidy wypadają podczas defekacji, jednak samoistnie wracają na swoje miejsce,
  • III stopień – hemoroidy przebywają na zewnątrz przez cały czas, jednak można je odprowadzać ręcznie na swoje miejsce,
  • IV – nie da się odprowadzić hemoroidów, przebywają cały czas na zewnątrz.

Jakie są objawy hemoroidów w zaawansowanych stadium?

Hemoroidy zarówno w łagodnym, jak i zaawansowanym stadium sprawiają wiele przykrych dolegliwości. Warto ich zatem nie lekceważyć i udać się od razu do lekarza, który skieruje na dalsze badania. Niestety, nieleczone pierwsze objawy choroby powodują zaostrzenie się schorzenia.

Do podstawowych objawów choroby hemoroidalnej należą:

• Swędzenie odbytu,
  • Krwawienie z odbytu podczas wypróżniania się,
  • Ból w czasie defekacji,
  • Uczucie wilgotności,
  • Poczucie niepełnego wypróżnienia.

Jak leczyć zaawansowane stadium hemoroidów?

Zaawansowane stadium hemoroidów najczęściej leczy się zwykle operacyjnie. Hemorroidy w II stopniu zaawansowania można leczyć poprzez zabieg laserowy lub metodą RF (Radio Frequency), gdzie ciepło wytwarzane jest przez falę radiową. Obie metody polegają na wprowadzeniu sondy do guzka hemoroidalnego zmienionego chorobowo i oddziaływaniu na niego ciepłem wytworzonym przez wiązkę światła lub falę radiową.

Efekty zabiegów są zadowalające. Naczynia hemoroidalne zostają usunięte, a tkanka łączna wokół się znacząco zmniejsza. Zabieg ten nie ma w zasadzie ryzyka powikłań, nie uszkadza się również zwieracz odbytu. Guzki hemoroidalne obkurczają się, dzięki zmniejszeniu dopływu krwi.

Jak wygląda rekonwalescencja po zabiegu usuwania hemoroidów?

Pacjenci po zabiegu bardzo szybko dochodzą do siebie. Powrót do pełnej sprawności następuje praktycznie od razu. Przez kilka dni mogą nasilać się nieznacznie natomiast bóle w okolicach odbytu. Może też pojawić się niewielkie krwawienie. Warto w okresie dwóch, trzech tygodni powstrzymać się od wysiłku fizycznego.

Co robić, by hemoroidy nie wracały?

Z punktu medycznego warto zadbać o to, aby unikać okoliczności, w których zwiększa się ciśnienie w splotach żylnych odbytu. W praktyce warto przede wszystkim przestrzegać się przed sytuacjami, w których może dojść do długich zaparć. Dobrze zatem zbilansować swoją dietę. Problemy z wypróżnianiem powodują zwiększenie ciśnienia, m.in. w obrębie brzucha.

Wskazana jest również aktywność fizyczna, która pozwoli na polepszenie perystaltyki jelit. Należy jedynie pamiętać, aby dostosować ćwiczenia do możliwości oraz wieku. Co ciekawe, niektórych dyscyplin sportu lepiej unikać, np. kolarstwa.

Osoby, które cierpią na nadwagę, powinny zrzucić nieco kilogramów. Nie wolno także stosować środków na przeczyszczenie. Jednym z głównym powodów, które mogą przyczynić się do powrotu żylaków, jest oczywiście podnoszenie ciężarów. Rozsądniej jest zrezygnować z tej aktywności.

Podsumowanie

Bardzo często leczenie hemoroidów w zaawansowanym stadium jest związane z przeprowadzeniem operacji chirurgicznej. Jest kilka metod, do najpopularniejszych należy oczywiście zabieg laserowy oraz użycie fali radiowej. Oba są w zasadzie bezbolesne i nie wymagają specjalnej rekonwalescencji. Warto unikać niektórych aktywności oraz wprowadzić, m.in. dietę, byt przestrzec się przed nawrotem tej choroby.