Przepuklina jamy brzusznej jest dosyć poważną chorobą, której można pozbyć się jedynie operacyjnie, by zapobiec wszelkim powikłaniom, a także innym dolegliwościom związanym z tym schorzeniem. Nowoczesną i mało inwazyjną metodą jest zabieg laparoskopowy. Na czym on polega? Kto może zapisać się na tego typu zabieg?

Przepuklina – co to jest?

Przepukliną nazywa się schorzenie, które powstaje w wyniku osłabienia nierozciągliwych ścian jamy brzusznej. W wyniku tego ruchome narządy, takie jak np. pętla jelita wydostają się z niej pod skórę. Ten stan doprowadza do powstania małego uwypuklenia, czyli tak zwanego worka przepuklinowego. Nie da się ukryć, że schorzenie to może powodować silne dolegliwości bólowe, a także wywoływać inne objawy. Przepuklina, która nie zostanie poddana redukcji, może poważnie zagrozić ogólnemu zdrowiu organizmu. Warto zatem jak najszybciej zgłosić się do specjalistycznej kliniki, w celu jej likwidacji.

Co ciekawe, warto również wiedzieć, że przepuklina może występować zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Jest to schorzenie nabyte lub wrodzone. Choroba ta nigdy nie znika sama, może się z czasem nawet powiększać.

Przepuklina – jak powstaje?

Ściana jamy brzusznej w niektórych miejscach jest nieco słabsza, w sytuacji wzmożonego ciśnienia wewnątrzbrzusznego może dojść do powstania przepukliny. Dzieje się tak najczęściej podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. Osoby z bliznami pooperacyjnymi powinny zatem szczególnie uważać. Przepuklina może pojawić się również dużo częściej u osób starszych, choć nie ma górnej ani dolnej granicy wiekowej, która jednoznacznie wskazywałaby na predyspozycje do tej choroby.

Zabieg laparoskopowy przepukliny

Operacja metodą laparoskopową jest małoinwazyjna, wymaga zatem podania znieczulenia ogólnego. Do przeprowadzenia zabiegu wykorzystuje się urządzenie nazywane laparoskopem. Wykonuje się nim niewielkie nacięcia, a następnie wkłada się go do wnętrza jamy brzusznej, wykonując centymetrowe nacięcie w obrębie pępka. Kolejnym krokiem jest wykonanie kilku innych nacięć, dzięki którym można wprowadzić narzędzia chirurgiczne. Sprzęt ten służy do delikatnego wyodrębnienia tkanek. Następnie wrota przepuklinowe zasłania się siatką z tworzywa sztucznego.

Przepuklinę operuje się od wewnątrz, dzięki czemu nie uszkadza się struktur brzucha. Pacjent może zostać wypisany już następnego dnia po zabiegu, o tym fakcie decyduje jednak lekarz. Po zabiegu każdy pacjent musi zostać poddany rekonwalescencji i przestrzegać zasad profilaktyki po zabiegowej.

Kto może zostać poddany zoperowaniu przepukliny laparoskopowo?

Do zabiegu mogą przystąpić osoby, które ukończyły 20. rok życia. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że optymalnym czasem leczenia przepukliny tą metodą nie więcej pół roku od jej rozpoznania. Nie powinno się zatem kwalifikować do tego typu zabiegów pacjentów, którzy na przepuklinę chorują od dawna. Warto zatem zgłosić się do specjalisty jak najwcześniej od zauważenia pierwszych objawów. Leczenie przepukliny metodą laparoskopową jest mało inwazyjnym zabiegiem, który pozwala pacjentom wrócić do pełnej sprawności w niezwykle krótkim czasie. Do przeprowadzenia zabiegu używa się laparoskopu, którym wykonuje się kilka niewielkich nacięć, dzięki czemu można operować przepuklinę od wewnątrz. Warto jednak pamiętać, że tą metodą można operować chorobę w okresie mniej więcej pół roku od jej rozpoznania.