Przewlekła niewydolność żylna to problem, z którym zmaga się coraz więcej osób. Czym jest wspomniana choroba, jakie są jej najczęstsze objawy i jak wygląda proces leczenia? Poniżej najistotniejsze informacje. Zachęcamy do lektury!

Niewydolność żylna – co to?

Niewydolność żylna to zespół objawów, za których powstanie odpowiada nadciśnienie żylne. Nadciśnienie wywołuje zmiany w budowie żył. Uszkodzenie zastawek żylnych lub zmniejszenie elastyczności ścian żył sprawia, że krew cofa się i napiera na ściany naczyń. Z biegiem czasu naczynia poszerzają się, co wywołuje zmiany chorobowe w otaczających tkankach. Pojawiają się pajączki, uczucie ciężkości nóg, żylaki i dyskomfort.

Leczenie niewydolności żylnej

Leczenie niewydolności żylnej to wieloetapowy proces. W pierwszej kolejności wykonuje się diagnostykę z najważniejszym badaniem, jakim jest USG Dopplera układu żylnego kończyn dolnych. Badanie dostarcza informacji na temat przyczyn i rozległości zmian w zakresie krążenia żylnego. W razie potrzeby rozszerza się diagnostykę o badania laboratoryjne krwi.

Proces leczenia uzależniony jest od stopnia zaawansowania choroby. W zależności od konkretnego przypadku mogą to być:

• Leczenie zachowawcze ‒ bardzo ważna jest zmiana nawyków, unikanie przebywania przez długi czas w pozycji siedzącej lub stojącej, rezygnacja z zakładania nogi na nogę, aktywność fizyczna.
  • Kompresjoterapia ‒ czyli stosowanie odpowiednio dobranych pończoch, rajstop lub podkolanówek uciskowych.
  • Farmakoterapia ‒ w niektórych sytuacjach specjalista może zalecić dosutne leki zwane flebotropowymi. Dostępne są substancje, które łagodzą objawy niewydolności i pozytywnie wpływają na kondycję nóg.
  • W przypadku bardziej zaawansowanego stadium niewydolności żylnej wykonuje się leczenie zabiegowe. Wykorzystywane są takie techniki leczenia, jak zamykanie głównych, niewydolnych pni żylnych za pomocą lasera, fal radiowych lub wstrzykiwania do nich specjalnej piany lub kleju. Powoduje ich zarośniecie w szybkim czasie i hamuje dalszy rozwój choroby. Towarzyszące niewydolności dużych, powierzchownych pni żylnych żylaki, pajączki czy teleangiektazje likwiduje się za pomocą: miniflebektomii – usuwanie żylaków przez mikro nakłucia, skleroterapii lub mikroskleroterapii czyli wstrzykiwania do naczyń specjalnej piany, powodującej ich uszkodzenie od wewnątrz i w konsekwencji ich zarośnięcie i zniknięcie. Same pajączki można usuwać również za pomocą lasera przezskórnego, który uszkadza naczynia, podobnie jak w skleroterapii i uzyskania podobnego efektu kosmetycznego.

Laserowe leczenie żylaków

Cieszącą się dużym zainteresowaniem wśród pacjentów metodą jest leczenie laserowe, a dokładniej mówiąc,EVLT lub EVLA Endo Venous Laser Treatment lub Ablation, czyli wewnątrz żylna ablacja laserowa. Podczas takiego leczenia niewydolny pień żylny naświetlany jest za pomocą włókna laserowego. Prowadzi to do obkurczenia i zamknięcia niewydolnej żyły. Wykorzystanie wspomnianej metody pozwala na uniknięcie cięć i blizn.

Podsumowanie

Rodzaj leczenia niewydolności żylnej uzależniony jest między innymi od stopnia zaawansowania choroby. Wśród metod leczenia znajdują się zarówno leczenie zachowawcze, jak również farmakoterapia czy np. leczenie laserowe.